●روشنایی معابر تهران ۱۳۱۶
در سال ۱۲۸۴ محمد حسین امین الضرب، از رجال و سرمایه داران معروف ایران، با خرید مولدی که با زغال سنگ کار می کرد، بخشی از شهر تهران را روشن کرد که بسیاری از آن به عنوان مبدا تاریخی ورود برق به ایران یاد می کنند.


با اینکه صد سال از تاسیس صنعت برق در ایران می گذرد هنوز برخی روستاهای دور افتاده برق ندارند و از چراغ های نفتی برای روشنایی استفاده می کنند.
چراغ های پیه سوز، زنبوری، موشی، گردسوز و فانوس ممکن است به عنوان اشیا تاریخی در بسیاری از خانه های ایرانی وجود داشته باشد اما همین چراغ ها تنها وسیله روشنایی برخی مناطق دور افتاده روستایی ایران است.
از این چراغ های سفالی، فلزی و شیشه‌ای برای روشنایی منازل، کوچه ها و معابر شهرها استفاده می شد و بلدیه (شهرداری) مسئول روشنایی کوچه ها و معابر بود و چراغچی ها هر شب نردبان به دوش و ظرف نفتی یا روغن گیاهی و حیوانی در دست چراغ های دیوارکوب و فانوس های آویزان بر روی تیرهای چوبی را روشن می کردند.
در برخی مناطق آنها موظف بودند در اوایل صبح چراغ ها را خاموش و جمع آوری کنند. اغلب این چراغ ها به علت کوچکی مخزن و کمبود سوخت، تنها در ساعاتی از شب روشن می ماندند و تا سالها تنها منبع نور کوچه، خیابان و محله به حساب می آمد.
هزینه این چراغ ها معمولا به طرق مختلف از مردم دریافت می شد اما این چراغ های قدیمی کم نور و پر دردسر با روشن شدن چند لامپ در صد و بیست سال پیش کم کم به فراموشی سپرده شدند و به عنوان میراث گذشته در کنج خانه ها جای گرفتند.
●اولین مولدهای برق
اولین مولد برقی که وارد ایران شد تنها سه یا چهار لامپ را روشن می کرد که ناصرالدین شاه در سفر فرنگ با دیدن چراغ های روشن آنجا، آن را وارد کرده بود.
این مولد کوچک الکتریکی که در سال ۱۲۶۴ خورشیدی در دربار ناصرالدین شاه و تکیه دولت مورد استفاده قرار گرفت ولی به عنوان مبدا تاریخی ورود برق به ایران مورد توجه قرار نگرفت.
درست بیست سال بعد از آن بود که محمد حسین امین الضرب با مولدی ۴۰۰ کیلوواتی بخشی از شهر تهران را روشن کرد.
این مولد چندین سال به صورت انحصاری برق مناطقی از تهران را تامین می کرد که تا مدتها منحصر به ساعاتی از شب بود.
البته دو سال پیش از این، حرم امام رضا در مشهد با ۴۰۰ لامپ روشن شده بود اما چون برق آن جنبه عمومی نداشت و به طور اختصاصی برای روشنایی حرم استفاده می شد.
مولد برق حرم امام هشتم شیعیان ۱۲ اسب بخار قدرت داشت و با همت حاج محمد باقر میلانی معروف به رضایوف که امتیاز چراغ برق مشهد به او واگذار شده بود با هزینه بالغ بر هشت هزار تومان نصب شده بود.
در زمینه تامین هزینه این مولد اختلافاتی میان تاریخ نویسان وجود دارد برخی می گویند مظفرالدین شاه هزینه آن را تامین کرده اما برخی از بازماندگان آقای میلانی معتقدند جد آنها تمام هزینه ها را تامین کرده است.برخی منابع عقیده دارند در همان سال ها برق به انزلی نیز وارد شده و یک تاجر روسی به نام "خوشتاریا" نخستین لامپ را به شیوه تجاری در ایران روشن کرده است و مردم انزلی از جمله اولین کسانی در ایران بودند که روشنایی برق را دیده اند.
شهر تبریز نیز در شمار اولین شهرهایی بوده که مردمانش زودتر از دیگران برقدار شده اند از او شیوه نامه ای باقی مانده که در آن چگونگی استفاده از خدمات برق شرح داده شده است و قدیمی ترین سند ارائه خدمات برق در ایران است.
در این شیوه نامه توضیح داده شده که هزینه های سیم کشی، چراغ ها و برق چگونه از مشترکین دریافت می شود و در چه صورتی برق مشترکین قطع خواهد شد.
در سال ۱۲۸۷ نخستین چاه نفت در مسجد سلیمان به نفت رسید و برای انتقال نفت از مسجد سلیمان به پالایشگاه آبادان، یک نیروگاه بخاری برای راه اندازی تلمبه خانه و روشنایی ساختمان ها ساخته شد که مبدا ورود برق به خوزستان است.
قاسم خان والی سردار همایون - اولین امتیاز تاسیس کارخانه برق در تبریز را در سال ۱۲۸۱ به دست آورد و کارخانه ای برای تولید ایجاد کرد - قدیمی ترین دستورالعمل ارائه خدمات به متقاضیان برق از او در دست است
●روشنایی های شبانه
مصارف اولیه برق تنها محدود به چند ساعت از شب برای روشنایی بود و مولد های اولیه با ذغال سنگ، هیزم و چوب کار می کردند اما به دلیل هزینه بالا بعد ها جای خود را به مولدهای دیزلی دادند.معابر و خیابانهایی که اولین بار در شهرها برقدار شدند به خیابان چراغ برق معروفند و مردم این خیابانها را در شهرهایی نظیر تهران، تبریز و مشهد به این نام می شناسند.
ورود برق مانند دیگر پدیده های تازه غرب گاه با مقاومت هایی همراه بود اما برخی مردم نیز برای استفاده از برق از همدیگر سبقت می گرفتند. داستان بیماری سل و ارتباط آن با دود چراغ های نفتی، روغن سوز و پیه سوز در مشهد خواندنی است.
می گویند شرکت های تولید برق در آغاز سده جاری مسلول ها را در اولویت قرار داده بودند و برخی برای دریافت امتیاز برق تظاهر به بیماری سل می کردند.
اولین لامپ ها منازل ثروتمندان و افراد سرشناس شهرها را روشن می کرد به همین جهت دیدن لامپ های روشن و تلاش کارگران برای راه اندازی و روشن کردن مولد های برق در شهرهای مختلف از جمله سرگرمی ها و تفریحات مردم به حساب می آمد.تا سال ها مولدهای کوچک عمدتا وابسته به بخش خصوصی بخشی از نیازهای روشنایی را در ساعاتی از شب تامین می کردند و افراد ثروتمند و متنفذ شهرها با وارد کردن مولدهایی برق مناطقی از شهرها را تامین می کردند.
●اداره روشنایی شهردار
اما چون تقاضا مدام افزایش می یافت و شرکت های تولید برق توان تامین نیازهای تازه را نداشتند، شهرداری نیز وارد ماجرا شد.
در سال ۱۲۸۴ اداره ای در شهرداری تهران به نام اداره روشنایی معابر تاسیس شد که تا چند دهه فعال بود. این اداره بعدها به بنگاه برق تغییر نام داد ولی همچنان زیر نظر شهرداری فعالیت می کرد.
در سال ۱۳۱۶ شهرداری تهران با خرید چند مولد جدید از کارخانه اشکودا و نصب آنها در دوشان تپه، تا حدودی نیازهای روشنایی شب جمعیت ۴۵۰ هزار نفری شهر تهران را تامین کرد.
بروز جنگ جهانی دوم تا حدودی توسعه صنعت برق را با مشکل مواجه کرد اما در دو دهه بعد دولت با اجرای برنامه های توسعه، تامین نیازها را پی گرفت و با تاسیس سازمان توانیر و تمرکز موسسات مرتبط با تولید و انتقال برق برنامه های گسترده ای برای فروش برق به مردم و صنایع به اجرا در آورد.
ایجاد سد های بزرگی نظیر کرج، سپید رود و دز به دلیل آن که به منابع انرژی ارزان متکی بود برای تامین برق مورد توجه قرار گرفتند ولی در سال های بعد توجه کشف نفت، استفاده از این منبع انرژی نیز در دستور کار قرار گرفت.علاوه بر این، در اواخر دهه بیست و دهه سی همزمان با گسترش شهر تهران در حالی که به ظرفیت های تولید برق از سوی شهرداری افزوده می شد، برخی افراد نیز به نصب مولدهای دیزلی پرداختند که تعدادشان به بیشتر از ۳۰ شرکت می رسید.
●وزارت آب و برق
به هنگام تشکیل وزارت آب و برق در سال ۱۳۴۳، بنگاه برق تهران برق مورد نیاز ۱۳۰ هزار مشترک شهر دو میلیون نفری تهران را تامین می کرد و ۳۲ کارخانه خصوصی نیز برق ۶۰ هزار مشترک را تامین می کردند.
با گسترش شهرها، افزایش جمعیت و ورود صنایع جدید نیاز به برق افزایش یافت دولت برای تامین برق مورد نیاز تشکیلات سازمانی منسجمی نظیر سازمان برق ایران را تشکیل داد و به این ترتیب تامین برق ایران که زمانی تنها بر عهده بخش خصوصی بود به طور کامل در اختیار دولت قرار گرفت.
مشکل عدم پیوستگی شبکه برق نیز کم کم در سال های بعد برطرف شد و خطوط انتقال در بخش های گسترده ای از ایران راه اندازی شد.
همزمان پروژه های نیروگاهی برای تامین برق مورد نیاز در مناطق مختلف آغاز شد و با راه اندازی آنها، شهرها یکی بعد از دیگری برقدار شدند و اکنون تمامی شهرها و بیش از ۴۸ هزار روستا از نعمت برق برخوردارند.
البته هنوز روستاهایی در گوشه و کنار ایران وجود دارد که همچون صد سال پیش از چراغ های نفتی برای روشنایی استفاده می کند و حسرت برقدار شدن به دلشان مانده است.

نوشته شده در چهارشنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۶ ساعت 22:31 توسط : مجتبی صفابخش | دسته : مقالات
  •    []

  • پرونده: تاثیر ترانسفورماتور بر مسائل زیست محیطی و سلامت انسان
    ☢️روغنهای آسکارل و آلوده به PCBs
    ✅ توضیحات استاندارد IEC60422 (ویرایش سال 2013) درخصوص روغنهای آسکارل و آلوده به PCB:
    پلی کلریدهای بی فنیل (PCBs) خانواده ای از هیدروکربنهای آروماتیک کلردار مصنوعی هستند که مشخصات حرارتی🔥 و الکتریکی⚡️ مناسبی دارند. این مشخصات خوب بهمراه پایداری شیمیائی عالی، کاربردهای تجاری بسیاری برای این مواد بهمراه داشته است (مانند روغن آسکارل)
    هرچند پایداری شیمیائی و تجزیه ناپذیری این مواد، نگرانی های زیادی را در خصوص آلودگی محیط زیست و سلامت انسان بدنبال داشته است. این نگرانی در خصوص اثرات زیست محیطی PCBs استفاده از آنرا از اوایل دهه 70 میلادی بشدت محدود نمود و از سال 1986 طبق یک توافقنامه بین المللی استفاده از این مواد در ترانسفورماتور ممنوع⛔️ شد. متاسفانه استفاده مشترک از تجهیزات سرویس و نگهداری این روغن با روغنهای عایقی معدنی، موجب آلودگی گسترده روغنهای معدنی در ترانسفورماتورهای فعلی       شده است.
    ⚠️مقدار PCB موجود در روغن ترانسفورماتور باید اندازه گیری شده تا از عدم آلودگی روغن به PCB اطمینان حاصل نمود. همچنین زمانی که خطر آلودگی وجود دارد (مانند تصفیه روغن، تعمیر ترانسفورماتور و ...) می بایست روغن را مورد آزمون قرار داده و درصورت وجود PCB بیش از حدود تعیین شده (50ppm) می بایست اقدامات ضروری جهت رفع آلودگی انجام گیرد.

    لباسهای مخصوص کار با روغنهای آلوده به PCB

    🔴

    1. روغن آسکارل یک روغن سنتزی (ساخته شده در آزمایشگاه👩‍🔬) است که برخلاف روغن معدنی از نفت خام⚫️ گرفته نشده است. این روغن بعلت نسوز بودن و پایداری شیمیائی بالا از ابتدای دهه 30 میلادی در خازنها و ترانسفورماتورهای ضد انفجار (بخصوص ترانسهای توزیع ویژه صنایع و ترانسهایی که در مناطق مسکونی، برجها، ساختمانهای اداری، مترو و ... نصب می شوند) استفاده شد.
    2.  در دهه 70 میلادی فهمیدند PCB تجزیه ناپذیر بوده و برای سلامتی انسان نیز بشدت مضر است بطوریکه تماس با آن یا استنشاق بخارات آن می تواند باعث ایجاد سرطانهای مختلف شود. همچنین در چند حادثه آتش سوزی مربوط به ساختمانهای تجاری و مسکونی در آمریکا مشخص شد روغن آسکارل در درجه حرارتهای بالای 800 درجه سانتیگراد دو گاز سمی و کشنده دای اکسین و فوران را تولید می کند که موجب مرگ آنی افرادی می شود که آنرا استنشاق کرده اند. از اواسط دهه 80 میلادی تولید این روغن و استفاده از آن در ترانسفورماتور ممنوعاعلام شد.
    3. در ایران (و همچنین سایر کشورها) ترانسفورماتورهایی که با روغن آسکارل پر شده اند زیاد نیست. منتها بعلت استفاده مشترک از تجهیزات سرویس و نگهداری (مانند دستگاه سیرکوله و ...) تعداد بسیار زیادی از ترانسهای حاوی روغن معدنی نیز به PCB آلوده شدند. پس دو نوع آلودگی ترانس وجود دارد:
    • روغن آسکارل
    • روغن معدنی آلوده به PCB

    🔴
    ☢️ طبق برآورد شرکت توانیر در حال حاضر حدود 200 هزار لیتر روغن آسکارل و سه میلیون لیتر روغن آلوده به PCB در ایران وجود دارد که در سالهای گذشته 400 هزار لیتر از این روغنهای آلوده پاکسازی شده اند.
    ☢️ سه راه برای شناسائی آلوده بودن روغن به PCB وجود دارد:

    1.  ساده ترین روش شناسائی روغن آسکارل، بررسی پلاک مشخصات ترانس است (مطابق شکل ذیل) منتها در این روش ترانسهای با روغن معدنی و آلوده به PCB را نمی توان شناسائی نمود.
    2.  چگالی روغن آسکارل از یک بیشتر است و اگر داخل ظرف حاوی روغن ریخته شود زیر آب💧 قرار می گیرد. لیکن چگالی روغن آلوده به PCB همان چگالی روغن معدنی بوده (کمتر از یک) و اگر در ظرف حاوی روغن ریخته شود بالای آب قرار می گیرد. پس این روش نیز برای شناسائی روغنهای معدنی آلوده به PCB کارآئی ندارد.
    3.  بهترین راه شناسائی الوده بودن یا نبودن ترانس، انجام تست PCB است. این تست در اکثر آزمایشگاههای صنعت برق قابل انجام است.

    ☢️ مطابق بخشنامه توانیر مقدار مجاز PCB در روغن نو کمتر از 2ppm و در روغن ترانس در حال بهره برداری 50ppm است. و بیشتر از 50ppm ترانس باید پاکسازی یا معدوم شود.

    نحوه شناسائی روغن آسکارل از روی پلاک مشخصات ترانسفورماتور

    🔴

    امحاء روغنهای آسکارل و آلوده به PCB
    دو روش برای امحاء روغنهای آسکارل و آلوده به PCB در ایران مورد استفاده قرار گرفته است:

    1-روغنهای معدنی آلوده به PCB کمتر از 7000ppmm ⬅️ روش شیمیائی (پایه سدیم):در این روش از ترکیب PCB با سدیم  ، مولکول بای فنیل و نمک تولید می شود که ترکیبی کاملا بی خطر و  واکنشی غیر قابل برگشت است. روغن نیز در این حالت بازپالایش شده و مجدد وارد ترانسفورماتور می شود. (روغن دورریز نمی شود).

    ✅ این روش در شرکتهای برق منطقه ای مازندران، برق منطقه ای تهران، برق منطقه ای گیلان و ... انجام شده است.

     2-روغنهای معدنی آلوده به PCB بیشتر از 7000ppmm یا روغنهای آسکارل ⬅️ امحاء با روش سوزاندن (Incineration) در کوره های مخصوص:

    در این روش ترانسفورماتور و کلیه تجهیزات و متعلقات آن (از جمله روغن) و حتی خاک آلوده اطراف ترانس بسته بندی شده و به خارج از کشور ارسال می شود. سپس در کوره های مخصوص در دمای بالای 1000 درجه سانتیگراد سوزانده می شود.
    ✅ این روش در شرکتهای مس سرچشمه، نیروگاه اصفهان و ... مورد استفاده قرار گرفته است.


    گزارشی با عنوان پرونده آسکارل در روزنامه🗞 ایران، 1381
    ایران  اولین روزنامه ای بود که خطر روغنهای آسکارل و آلوده به pcb ترانسها را رسانه ای کرد.


    این اقدام شجاعانه روزنامه ایران منجر به اقدام جدی تر دولت وقت و تشکیل کمیته امحاء pcb با همکاری وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، سازمان حفاظت محیط زیست و... شد.

    امحاء PCB در ایران

    روغن ترانس آلوده به PCB (سمت راست)
    روغن ترانس پس از PCBزدائی و بازپالایش (سمت چپ)

    🔴 نکته مهم:
    همانگونه که در روزهای گذشته عنوان شد آلودگی روغن ترانس به دو صورت است:

    1.  روغن آسکارل
    2. روغن معدنی آلوده به PCB

    📷آنچه در عکس بالا مشاهده می کنید روغن معدنی آلوده به PCB (کمتر از 7000ppm) است که به روش شیمیائی پایه سدیم رفع آلودگی و بازپالایش شده و به ترانسفورماتور بازگشته است.
    ⚠️ روغن آسکارل بدلیل پایداری بالای شیمیائی رنگ روشنی⚪️ داشته (مثل آب) و بعد از گذشت حتی 15 سال از عمر آن رنگش تیره نمی شود. درحالیکه روغن معدنی آلوده به PCB در حقیقت یک روغن معدنی مشابه بقیه روغنهای موجود در ترانسهای غیرآلوده بوده و بالطبع با گذشت زمان (بعد از پنج سال) رنگ آن رو به تیرگی می رود.
    ☢️ اگر روغن ترانسی را دیدید که بعد از 20 سال همچنان رنگش روشن است (به شرطی که تعویض یا تصفیه شیمیائی نشده باشد) احتمال دارد که روغن آسکارل باشد.

    نوشته شده در چهارشنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۶ ساعت 18:7 توسط : مجتبی صفابخش | دسته : تجهیزات پست های قدرت
  •    []

  •  ویژگیهای ترانسفورماتورهای اصلی نیروگاهی🏭
    GSU: Generator Step up Unit
    باس داکت فاز مجزا Isolated-Phase Bus Duct: IPB
    جریان خروجی از ژنراتورها در حد چند ده کیلوآمپر بوده و انتقال این جریان با استفاده از کابل به ترانسفورماتور امکان پذیر نمی باشد. لذا بدین منظور از باس داکتهای فاز مجزا یا IPB استفاده می شود.

    باسداکتهای فاز مجزا (IPB)

    اتصال ژنراتور به ترانسفورماتورهای اصلی و یونیت نیروگاه با کمک باسداکتهای فاز مجزاIPB

    باسداکت فاز مجزا (IPB)

    اتصال ژنراتور به ترانسفورماتورهای اصلی و یونیت نیروگاه با کمک باسداکتهای فاز مجزا IPB

    برش مقطعی باسداکت فاز مجزا (IPB

    🔴 هادی (فاز)
    🔵 پوسته (هر سه پوسته به یکدیگر متصل شده و زمین می شوند)
    ⚫️ مقره اتکائی (برای اجتناب از برخورد فاز و پوسته)
    ✅ جنس هادی و پوسته اغلب از آلومنیوم (به ندرت مس) و دلیل توخالی بودن و استوانه ای بودن آنها، کاهش اثر پوستی و بالطبع حداقل کردن تلفات است.

    نمائی نزدیکتر از باسداکت فاز مجزا IPB

    حداقل نمودن میدان الکترومغناطیسی خارج از پوسته باس داکت IPB

    ✅ میدان مغناطیسی ایجاد شده برروی پوسته درست برخلاف جهت🔁 میدان مغناطیسی هادی بوده و موجب حداقل شدن میدان الکترومغناطیسی در خارج از پوسته باسداکت و کاهش نیروی بین هادیها در زمان اتصال کوتاه می شود.

    باسداکت فاز مجزا IPB بین ژنراتور و ترانسفورماتور اصلی نیروگاهی

    اتصال ژنراتور به ترانسفورماتور اصلی نیروگاهی از طریق باس داکت فاز مجزا IPB

    اتصال ژنراتور به ترانسفورماتور اصلی نیروگاهی  از طریق باسداکت فاز مجزا

    در صورتیکه جریان خروجی ژنراتور بیشتر از 25KA باشد، لازم است از سیستم خنک کننده اجباری برای باسداکت فاز مجزا استفاده نمود.

    در مناطق سرد و با رطوبت بالا لازم است هوای گرم به داخل باس داکت فاز مجزا تزریق نمود تا از ایجاد شبنم در باسداکت جلوگیر شود.

    اتصال خروجی ژنراتور سه فاز به سه ترانسفورماتور تکفاز اصلی نیروگاهی از طریق باسداکت فاز مجزا IPB

     

    نوشته شده در شنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۶ ساعت 19:25 توسط : مجتبی صفابخش | دسته : تجهیزات پست های قدرت
  •    []

  • تاریخچه پیدایش باسداکت:
    🔴در سال ۱۹۲۰ میلادی یعنی حدود 96 سال پیش در آمریکا، اولین ایده پیدایش باسداکت بوجود آمد. در این سال شرکت جنرال موتورز با توسعه واحدهای مختلف تولیدی خود با مشکل بزرگی دست به گریبان بود ، تعدد تجهیزات برقی عموما با آمپراژهای بالا و لزوم جابجایی آنها و همچنین ازدحام کابلهایی که وظیفه انتقال انرژی از تابلو های توزیع برق تا دستگاهها را برعهده داشتند، همه و همه باعث گردید این مشکل با شرکت جنرال الکتریک مطرح گردد و این شرکت پس از طراحی ها و تئوری های مختلفی که بررسی نمود برای اولین بار باسداکت هوا عایق را با بدنه فلزی طراحی و به شرکت جنرال موتورز ارائه نمود.

    باسداکت فشارضعیف

    با ورودباسداکت و جایگزینی این سیستم بجای سیستم کابل، حجم زیادی از کابلهای برق بعلاوه سینی های حامل کابلها، نردبان کابلها یا همان لدرها و همچنین تعداد زیادی از تابلوهای توزیع برق حذف گردیدند و بجای آنها، کانالهای پیش ساخته مدولار با قابلیت جابجایی آسان و سریع و توانایی انتقال و توزیع برق در ظرفیتهای بالاتر جایگزین شدند.
    ✅پس از شرکت جنرال الکتریک، به مرور زمان شرکتهای بزرگ و مطرح دیگری همچون
     - وستتینگهاوس (Westinghouse)
    - تله مکانیک (Telemechanique)
    - نرمابار (Normabarr) و سیم الکترو (Simelectro) فرانسه
    اقدام به ساخت باسداکت نمودند.

    اتصال باسداکت به ثانویه ترانس توزیع


    باسداکت بدنه فلزی MEB
    از این باسداکت برای ارتباط بین ترانس و تابلو استفاده شده و جایگزین کابل ولتاژ متوسط و سینی کابل است.

    سبز: باسداکت بدنه فلزی MEB (در سمت فشار ضعیف)
    آبی: جعبه کابل Cable Box (در سمت فشار قوی)

    ✅ باسداکت بدنه فلزی
    MEB: Metal Enclosed Busduct
    🔺این نوع باسداکت از ولتاژ 3 الی 33 کیلوولت و آمپراژ 1250 الی 6000 آمپر ساخته می شود. هادی ها مسی و یا آلومینیومی بدون عایق و یا با عایق اپوکسی و بدنه آلومینیومی و یا فولادی و درجه حفاظت باسداکت تا IP55 می باشد.

    ✅ مهمترین کاربردهای باسداکت در صنعت برق:
    1- استفاده از سیستم باسداکت بجای سیستم  کابل، سینی کابل، نردبان کابل و تابلو های توزیع ورودی برق در صنایع و کارخانجات جهت برقرسانی به دستگاههای مختلف برقی تکفاز و سه فاز:
    در این کاربرد ، باسداکتها جای کابلها ، سینی کابلها و نردبان کابلها را می گیرند و جعبه های انشعابی که بر روی بدنه باسداکت ، در فواصل معین تعبیه می شود، جای تابلوهای توزیع ورودی برق را می گیرد.
     در این حالت، در فضای اشغال شده توسط سینی کابل ها و کابل ها و زمان و سرعت طراحی، نصب و راه اندازی صرفه جویی قابل توجهی انجام میگردد و مزایای بیشتری از جمله عدم آتش سوزی، عبور آمپراژهای بالاتر، سهولت جابجایی دستگاه بدون محدودیت و امکان آسان توسعه آینده سیستم برقرسانی نصیب صنعتگر خواهد گردید؛ همچنین جهت روشنایی کارخانجات ، مراکز تجاری و پارکینگها نیز از باسداکت های روشنایی استفاده می گردد.

    2- استفاده از سیستم باسداکت بجای سیستم کابل و سینی کابل در پستهای توزیع برق حد فاصل تابلوی اصلی توزیع برق و ترانسفورماتور:
    در این کاربرد، باسداکتها جای کابلهای تک رشته PVC  زمینی را می گیرند و اتصال ترانس به تابلو را در کمترین زمان ممکن و با سرعت طراحی، نصب و راه اندازی بالا برقرار میکنند. در این حالت، از حجم زیاد کابلها بشدت کاسته شده و دیگر نیازی به عبور کابلها از ترانشه و یا احداث نیم طبقه عبور کابلها نخواهد بود و باسداکت از طریق هوایی اتصال ترانس به تابلو را در سطوح فشار ضعیف و قوی برقرار می کند.

    تفاوت اتصال ترانس توزیع به باس داکت و کابل


    3- استفاده از سیستم باسداکت بجای سیستم کابل، سینی کابل و تابلوهای توزیع ورودی برق در رایزر برقرسان ساختمانهای بلند و نیمه بلند:
    در این کاربرد، باسداکتهای انتقال و توزیع برق به جای کابلهای برقرسان در رایزر ساختمان بصورت عمودی نصب می شوند و در طبقات توسط جعبه های انشعاب برق نصب شده بر روی باسداکتها، برق مورد نیاز آن طبقه تحویل کابلهای برق رسانی خواهد شد که وظیفه انتقال برق را تا تابلوی توزیع برق واحدها دارند. در مسیر تابلوی اصلی توزیع برق ساختمان تا رایزر برقرسان هم باسداکتهای انتقالی که بصورت افقی نصب می شوند، می توانند جای کابلها و سینی کابلها را بگیرند.

    4- استفاده از سیستم باسداکت روشنایی بجای سیستم کابل، سینی کابل در سقف های مراکز تجاری و کارخانجات:
    در فضاهایی که تاسیسات الکتریکال می بایست در سقف های اکسپوز نصب گردند استفاده از باسداکت های روشنایی دکوراتیو باعث زیبایی هرچه بیشتر سقف ها خواهد شد و از حجم سینی کابل ها و کابل های عبوری نیز کاسته خواهد شد .
    همچنین در نگهداری سیستم روشنایی مانند تعویض و افزایش تعداد لامپ ها عملیات به مراتب راحتتر از سیستم سنتی انجام خواهد شد.

    باسداکت روشنائی و قدرت

    اتصال باسداکت 4000 آمپر به ترانس

    اتصال باسداکت 4000 آمپر به تابلو

    اتصال ترانس توزیع به تابلو از طریق باس داکت

    ✅ مزایای سیستم باسداکت:
    -ظرفیت عبور جریان
    -ابعاد و وزن
    -عایق و عمر بالای سیستم
    - قابلیت تحمل ضربه
    - سرعت و سهولت طراحی
     -سرعت و سهولت نصب و راه اندازی
    - انشعاب پذیری پیش ساخته و مدولار بودن
    - قابلیت بازیابی
    -سهولت تعمیر و نگهداری

    اتصال ثانویه ترانس توزیع به تابلو از طریق باس داکت

    اتصال باسداکت به فشارضعیف ترانس توزیع

    اتصال ترانس خشک به تابلو از طریق باس داکت

    پرونده: باسداکت ترانسفورماتور
    در این پرونده سه نوع باسداکت ویژه ترانسفورماتور مورد بررسی قرار گرفت:

    • 1- باسداکت فاز مجزا یا IPB (ولتاژ 10 تا 36 کیلوولت و جریان 1 تا 52 کیلوآمپر)

    🔺 کاربرد: انتقال انرژی الکتریکی از ژنراتور به ترانسفورماتورهای اصلی و یونیت نیروگاهی

    • 2-باسداکت بدنه فلزی یا MEB (ولتاژ 3 تا 36 کیلوولت و جریان 1500 تا 6000 آمپر)

    🔺 کاربرد: انتقال انرژی الکتریکی از ترانسفورماتورهای توزیع و ترانسهای ویژه صنایع

    • 3-باسداکت توزیع (ولتاژ 400ولت و جریان 630 تا 5000 آمپر)

    🔺کاربرد: اتصال ثانویه ترانس توزیع به تابلو

    نوشته شده در شنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۶ ساعت 18:46 توسط : مجتبی صفابخش | دسته : تجهیزات پست های قدرت
  •    []

  • انفجار ترانسفورماتور معدن سوما در ترکیه و مرگ 300 معدنچی
    23 اردیبهشت 1393

    معدنچی نجات یافته از حادثه انفجار ترانس معدن سوما ترکیه
    23 اردیبهشت 1393

    عکس تاثیر گذار مجله
    National Geographic
    از تدفین معدنچیان کشته شده در حادثه انفجار ترانس معدن سوما
    23 اردیبهشت1393

    خلاقیت،زیبایی در نهاد تکنولوژی-عکس ارسالی مهندس علی پورعابدین/توزیع برق شهرستان اصفهان

    ترانسفورماتورهای اصلی نیروگاه گازی الصدر بغداد
    ساخت شرکت ایران ترانسفو

    سدونیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه

    اظهار نظر معاون برق و انرژی وزیر نیرو در مورد قیمت انشعاب


    عبور تیر برق از بالکن
    مسجد علی ابن موسی الرضا(ع)/سیرجان

    انتصاب آقای مهندس مادح هرامی به عنوان مدیریت برق شهرستان جوانرود.

    تابلو برق تهران در سال  شركت برق منطقه اي تهران 1341/بين سال هاي 1341 تا 1344 ه.ش تحت عنوان سازمان برق تهران فعاليت مي كرد.(محل نگهداری: موزه صنعت برق تهران)

     

     


     

    نوشته شده در شنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۶ ساعت 18:21 توسط : مجتبی صفابخش | دسته :
  •    []